Alla inlägg den 10 mars 2012

Av Ellenor - 10 mars 2012 19:44

Har ju lovat vissa av mina arbetskamrater att dem ska få receptet på thekakorna jag gjorde för någon dag sedan så jag börjar detta blogginlägg med att skriva ner det:

Thekakor ca 18 st 225grader 8-10 minuter

1 dl Mjölk

1 dl Olja

100 g Jäst (2 förpackningar)

1 tsk Salt

1 msk Honung

5 dl HAVREGRYN

1,4 l vetemjöl (evuntuellt lite mer)

* Värm mjölk och olja till 37 grader, rör ut jästen i degspadet

* Tillsätt salt och honung

* Blanda i de torra ingredienserna

* Arbeta (rör) degen ordentligt

* Degen ska vara lös men ändå "klickbar"

* Klicka ut dl stora klickar på plåtar med bakplåtspapper

* Låt jäsa ca 30 min under bakduk

* GRÄDDA!!!!

Jag tycker dessa Thekakor var super goda! Och så himla lättsam att göra, dem blir så härligt fluffiga. Kan rekomendera att ni testar detta recept.....


Igår jobbade jag en delad tur och idag fram till klockan 12. Känns rätt skönt att jag har jobbat, men har så jävulskt ont i knät idag, hoppas bara inte mitt skadade knä kommer att spöka hela sommaren, för jag har ju bestämt mig för att jobba hur mycket som helst i sommar. Mycket jobb = en bra ekonomi i några månader och det kommer verkligen att behövas!!!  Så ja tack MÅNGA jobbförfrågningar! :)

Har varit till pappa idag och käkat god mat som vanligt, känns som det nästan skulle kännas konstigt om vi inte åt där Lördagar när vi har Kasper, Känns med andra ord som om vi jämt äter där då, nästan som något heligt! 

Mamma hade dessutom gjort en chesecake med hallon och den vad god men syrlig.

Hann även till Caroline & Johan och våldgästa på lite kaffe. Vart en sen kväll  för KasperBus, men nu är han nybadad och han somna på en gång i stort sett efter att jag läst sagan, så han kanske behövde vara upp en timme längre? Ikväll har han inte varit upp en ändå gång :) Så stolt över han.

Han var iallafall typ 1 dm nära sin morbror idag =) Det går frammåt! 

Ovido - Quiz & Flashcards